Na falošný register upozorňovala v minulosti Národná banka Slovenska i Slovenská obchodná inšpekcia. Napriek tomu stále funguje.
Pozor na Centrálný register dlžníkov SR! Falošný register si za overenie identity pýta 500 eur a vydáva falošné potvrdenia
V uplynulých dňoch sa na Spotrebiteľskú Poradňu obrátilo niekoľko spotrebiteľov, ktorí sa bezplatne registrovali na stránkach Centrálneho registra dlžníkov SR s.r.o. – registerdlznikov.sk. Po registrácii im bola vystavená 500 eurová faktúra za overenie identity.
K registrácii sa spotrebitelia dostali po tom, čo im bolo oznámené, že sa nachádzajú v uvedenom registri s odporúčaním registrácie na webovej stránke a riešeniu situácie. Podľa tvrdení spotrebiteľov dlhy, kvôli ktorým majú byť v registri evidovaní, boli dávno splatené, zrušené súdmi alebo sú premlčané.
Z dokumentov, ktoré nám spotrebitelia poskytli vyplýva, že Centrálny register dlžníkov SR eviduje dlhy zo spotrebiteľských úverov, ktoré boli postúpené inkasnej spoločnosti EOS KSI. Z akého právneho titulu sa citlivé údaje o spotrebiteľoch dostali do neoficiálneho registra však zatiaľ nie je známe.
TASR: Spoločnosť EOS KSI Slovensko neposkytla Centrálnemu registru dlžníkov (CERD) žiadne informácie o spotrebiteľoch, ani s ním žiadnym spôsobom nespolupracuje. Informovala o tom spoločnosť po tom, ako minulý týždeň Spotrebiteľské Centrum upozornilo na to, že CERD nie je oficiálnym registrom, z ktorého by mohli finančné inštitúcie čerpať údaje pri skúmaní bonity klienta s tým, že informácie o klientoch majú mať práve o EOS KSI Slovensko. Na činnosť registra CERD upozornila aj Národná banka Slovenska (NBS).
Centrálny register dlžníkov SR nie je oficiálnym registrom a ním vydávané potvrdenia o bezdlžnosti tak podľa NBS nie sú pre finančné inštitúcie relevantné, keďže neobsahuje reálne informácie o finančných záväzkoch dotknutej osoby.
Národná banka na register upozorňovala, kvôli týmto potvrdeniam o bezdlžnosti ešte minulý rok, pričom podľa dostupných informácií sa nič vo vzťahu k vydávaným potvrdeniam nezmenilo.
Existujú iba štyri spoločnosti – registre, z ktorých sú banky a nebankoví veritelia oprávnení získavať informácie. Centrálny register dlžníkov SR nie však medzi nimi nie je. To znamená, že banky by nemali tomuto registru poskytovať žiadne informácie, rovnako tak nemôžu z predmetného registra čerpať údaje pri skúmaní bonity.
Zoznam oprávnených – oficiálnych registrov dlžníkov vedie centrálna banka. Z nich môžu čerpať banky informácie o bonite a platobnej disciplíne svojich klientov, rovnako tak týmto registrom môžu informácie poskytovať.
Oficiálnymi registrami dlžníkov sú:
Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti neodporúčame spotrebiteľom registrovať sa na webových stránkach Centrálneho registra dlžníkov SR.
Cenník ani obchodné podmienky Centrálneho registra dlžníkov SR neposkytujú žiadne informácie o úhrade poplatku za overenie identity v sume 500 eur.
Spotrebiteľ registráciu na webovej stránke s týmto poplatok nesúhlasil a o jeho možnosti nebol vopred informovaný, preto neexistuje žiaden právny dôvod k uhradeniu faktúrovanej sumy. Evidovanie pohľadávky v ich registri nemá žiadnu relevanciu, nakoľko do registra banky a nebankoví veritelia nemajú nahliadať.
Údaje získané z Centrálneho registra dlžníkov SR nesmú byť proti spotrebiteľovi použité ani v súdnom konaní. V prípade, ak sa tak stane mal by tieto skutočnosti, že sa jedná o falošný register – namietať.
Spotrebiteľské Centrum odporúča a zároveň vyzýva spotrebiteľov, ktorí sa registrovali na webových stránkach Centrálneho registra dlžníkov SR aby podali sťažnosť na Národnú banku Slovenska prostredníctvom elektronického formulára (kliknite pre otvorenie).
Spotrebitelia – dotknuté osoby, ktoré sú evidované v Centrálnom registri dlžníkov SR môžu zvážiť aj podanie Úradu na ochranu osobných údajov v SR emailom statny.dozor@pdp.gov.sk. V emailovej správe nezabudnite uviesť informácie o dôvode registrácie. Z podania by malo vyplývať, že ste sa nachádzali v evidencii Centrálneho registra dlžníkov SR pred vašou registráciou.
V prípade, ak Centrálny register dlžníkov SR pristúpi k vymáhaniu nezaplatenej faktúry sa môžu spotrebitelia obrátiť na Spotrebiteľskú Poradňu, ktorú prevádzkuje Spotrebiteľské Centrum telefonicky na čísle 0696 850 850 alebo on-line prostredníctvom webovej stránky https://spotrebitelskaporadna.sk