Na schválenú novelu zákona o zájazdoch, ktorou vláda umožnila cestovným kanceláriám vrátiť peniaze za neuskutočnený zájazd až v septembri budúceho roka, súdy pri rozhodovaní neprihliadajú, keďže stále platí Smernica o balíkoch cestovných služieb od ktorej znenia sa nemôže slovenské právo odkloniť. Právo EÚ je nadradené tomu slovenskému, preto sa ním riadia aj slovenské súdy pri vydávaní platobných rozkazov.
Svedčí o tom niekoľko vydaných platobných rozkazov voči cestovným kanceláriám z júna tohto roka, teda po účinnosti novely zákona. Tvrdenia niektorých zástupcov cestovných kancelárií o tom, že súdy podané žaloby odmietajú preto považuje Spotrebiteľské Centrum za zavádzajúce.
Práve pre odklon novely zákona o zájazdoch od Smernice o balíkoch cestovných služieb začala Európska komisia voči Slovensku konanie – infrigement. Slovensko má približne dva mesiace na vysvetlenie novely zákona, ktorú Spotrebiteľské Centrum od počiatku kritizovalo. Ak s vysvetlením nebude Komisia spokojná alebo ak nedôjde k zmene zákona, môže byť voči Slovensku podaná žaloba.
Na súd sa môže obrátiť cestujúci, ktorého zájazd sa už mal uskutočniť, avšak sa doposiaľ nerealizoval, pričom došlo k odstúpeniu od zmluvy o zájazde buď zo strany spotrebiteľa (§21 ods. 2) alebo k zrušeniu zájazdu zo strany cestovnej kancelárie.
K odstúpeniu od zmluvy malo dôjsť kedykoľvek pred termínom nastúpenia na zájazd.
Podanie na súd nerobte podľa vzorov na internete, ale buď vyhľadajte advokáta alebo sa obráťte na akékoľvek spotrebiteľské združenie. Podanie žaloby a kompletné zastupovanie pred súdom môže vykonávať aj Spotrebiteľské Centrum.
Ak sa rozhodnete, že chcete, aby vás v konaní pred súdom zastupovalo Spotrebiteľské Centrum, môžete požiadať o zastupovanie elektronicky cez webovú stránku https://espotrebitel.sk. Ak ešte nemáte účet eSpotrebiteľ, zaregistrujte sa. Po registrácii vám na email budú doručené pokyny na aktiváciu účtu. Počas aktivácie si zároveň zvolíte svoje prihlasovacie heslo.
Po prihlásení v ľavej časti webovej stránky vyberte záložku “Súdne spory” kde sa zobrazí výpis súdnych sporov, v ktorých vás Spotrebiteľské Centrum zastupuje. Vpravo hore kliknite na tmavé tlačidlo “podať žiadosť o zastupovanie” a vyberte si z možností “zastupovanie v spore s CK”.
Pre riadne vypísanie formulára žiadosti o zastupovanie budete potrebovať zmluvu o zájazde.
Po odoslaní formulára, kliknite v zozname sporov na číslo žiadosti o zastupovanie. V detailoch nájdete červené oznámenie, ktoré vás upozorní na to, že je potrebné stiahnuť a vytlačiť plnomocenstvo k zastupovaniu. Na plnomocenstve musí byť overený podpis.
Spotrebiteľské Centrum zastupuje v konaní pred súdom iba členov Spotrebiteľského Klubu so štandardným a vyšším členstvom. Jednou z podmienok je teda vstup do klubu, minimálne so štandardným členstvom. Hodnota sporu by mala byť vyššia ako 20 eur a predávajúci musí mať sídlo na území Slovenskej republiky alebo iného členského štátu EÚ – je uvedený v zozname subjektov.
Za zastupovanie v konaní pred súdom neplatíte Spotrebiteľskému Centru žiadne poplatky ani odmeny. Musíte však byť členom Spotrebiteľského Klubu a uhradiť členský príspevok. Za štandardné členstvo, ktoré musí trvať počas celého zastupovania v konaní pred súdom, je ročný členský príspevok v sume 66,00 eur. Ten je možné uhradiť jednorázovo alebo v mesačných platbách platobnou kartou vo výške 5,5 mesačne (5,5 * 12 = 66).