Naháňajú podvodníkov z nebankoviek či šmejdov. Prečo im štát dáva len pár eur?

Spotrebiteľské združenia sa sťažujú, že ich štát dokonca diskriminuje. Spotrebiteľské Centrum sa o dotáciu nemohol uchádzať len preto, že je neziskovkou a nie občianskym združením. Ministerstvo hospodárstva však dáva dotácie iba občianskym združeniam.

spotrebitelske-centrum-kanoczova-humenne

spotrebitelske-centrum-kanoczova-humenne

Do malej kancelárie v bratislavskom Ružinove prichádza 64-ročný pán Juraj. Nevie, čo má robiť – predchádzajúci deň ho navštívil muž z vymáhačskej firmy, nalepil mu na bránku lístok s telefónnym číslom a potom na aute odišiel.

Juraj je trochu nesvoj. Je pravda, že má dlhy v nebankovke a s niekoľkými splátkami sa omeškal. S firmou sa však dohodol na splátkovom kalendári a ona napriek tomu postúpila jeho pohľadávku vymáhačom.

„Robia to naschvál, útočia na psychiku, nás starcov chcú zničiť,“ vraví. O pomoc žiada Spotrebiteľské Centrum, ktoré má kanceláriu otvorenú dva dni v týždni.

Po Jurajovi prichádza Zuzana. Ženila svojho syna a keď ráno vybaľovala zákusky, ktoré si objednala, zistila, že sú plesnivé. Firma si chybu neuznala a peniaze jej vrátiť nechce. Preto sa obrátila na spotrebiteľské združenie

Jana má zase zaplatiť vyše 35-tisícovú pokutu za plynomer v malej cukrárni, ktorú prevádzkuje.

Znalec usúdil, že mala poškodenú plombu, preto na ňu padlo podozrenie, že neoprávnene odoberala plyn. Z fotiek to však vyzerá skôr na zdeformovanie plomby vplyvom plynúceho času.

Vedia, ale nekonajú

Ministerstvo hospodárstva pritom opakované hovorí, akú kľúčovú úlohu v spoločnosti majú spotrebiteľské združenia, ako chránia spotrebiteľov pred podvodníkmi a ako sa vďaka nim zvyšuje vymožiteľnosť práva.

Rozsiahlu časť im venovalo aj v Stratégii spotrebiteľskej politiky na roky 2014 až 2020, väčšinou oceňovalo ich dobré výsledky.

„Výška poskytnutých dotácií však mnohým združeniam znemožnila rozvíjať ich činnosť na ochranu spotrebiteľa, prípadne ich priviedla až k existenčným ťažkostiam,“ priznalo si ministerstvo už pri písaní stratégie.

 

Ministerstvo hospodárstva SR diskriminuje Spotrebiteľské Centrum n.o.

 

„Finančná podpora štátu pre združenia je v európskom kontexte veľmi nízka. Je nevyhnutné zabezpečiť dostatok finančných prostriedkov na ich financovanie,“ dodalo ministerstvo, no až dodnes sa vo financovaní združení nič nezmenilo.

Naopak, spotrebiteľské združenia sa sťažujú, že ich štát dokonca diskriminuje. Napríklad Miroslav Antoňak zo Spotrebiteľského Centra sa o dotáciu nemohol uchádzať len preto, že jeho centrum je neziskovkou a nie občianskym združením. Ministerstvo hospodárstva však dáva dotácie iba občianskym združeniam.

Štát to vysvetľuje tým, že ho doteraz žiadna neziskovka o peniaze nežiadala a že svoje pravidlá doteraz nemusel meniť. O zmenách je pripravený diskutovať. Spotrebiteľskému Centru to však nepomôže, lebo na tento rok už peniaze určite nezíska.
Prečítajte si celý článok denníka SME.sk

 

DISKUSIA K ČLÁNKU

Kliknutím na reklamu nás podporíte!

Na konci každého článku nájdete reklamu, na ktorú prosíme kliknite po prečítaní článku. Podporíte nás približne jedným centom.

Ďakujeme!