Spotrebiteľské Centrum upozorňuje spotrebiteľov na úskialia nového – doposiaľ neúčinného zákona o zájazdoch.
Nový zákon o zájazdoch, zatiaľ nie je platný ani účinný.
Napriek tomu už v priebehu minulého týždňa niektoré cestovné kancelárie začali spotrebiteľom rozosielať dohodu na zmenu zmluvy o zájazde, podľa schválenej novely zákona o zájazdoch. Tá špecifikuje niektoré skupiny osôb, ktorým by mali cestovné kancelárie vyplatiť cenu zájazdu okamžite.
Ostatným cestujúcim až najneskôr do 14.9.2021 v prípade, ak sa do konca augusta 2021 zájazd nezrealizuje alebo ak sa cestovka s klientom nedohodne na náhradnom zájazde.
Akceptovaním zmeny zmluvy o zájazde, bude môcť cestovka požadovať doplatenie peňazí za zájazd.
Ak sa na vás budú vzťahovať výnimky z nového zákona o zájazdoch zmenu zmluvy o zájazde odmietnite, inak sa pripravíte o právo na okamžité vyplatenie peňazí.
Žaloby voči cestovným kanceláriám o vyplatenie peňazí za nezrealizované zájazdy sú pre spotrebiteľov bezpečnejšia a právne regulérnejšia alternatíva ako neistá dohoda o odklade zájazdu (voucher). Právoplatný exekučný titul sa klientom cestovných kancelárii nepremlčí za dva ani tri roky a spotrebitelia v prípade, že im súdy dajú za pravdu môžu získať aj úroky z omeškania až do vyplatenia celej časti zájazdu.
V prípade krachu cestovnej kancelárie bude mať spotrebiteľ ktorému prizná nárok na peniaze súd jednoduchšie prihlasovanie a preukazovanie pohľadávky.
Kto môže zažalovať cestovnú kanceláriu?
Žalovať cestovnú kanceláriu môžete v prípade, ak sa vám dodnes nerealizoval zájazd alebo v priebehu mesiaca máj 2020 sa nebude môcť uskutočniť. Cestovnej kancelárii je potrebné odoslať, ak ste tak doposiaľ nespravili, odstúpenie od zmluvy o zájazde. Čo so spotrebiteľmi, ktorých zájazdy sa majú uskutočniť v priebehu letných mesiacov (jún – august 2020) budeme informovať v priebehu týždňa.
Spotrebitelia, ktorí si zakúpili zájazdy prostredníctvom cestovnej agentúry Invia.sk s.r.o. s využitím „Šikovnej zálohy“ ktorá je vlastne pôžičkou by podľa odporúčania nemali doplácať ceny zájazdov. Pre „Šikovnú zálohu“ podalo Spotrebiteľské Centrum žalobu, ktorou žiada aby súd zakázal agentúre vymáhanie peňazí od klientov.
Na slovenský súd sa môžu obrátiť aj slovenskí spotrebitelia, ktorí si zakúpili zájazd u zahraničnej cestovnej kancelárie, ktorá pôsobí resp. predáva zájazdy na Slovensku. Ide o také cestovné kancelárie, ktorých webové stránky sú v slovenčine, koncovka domény webovej stránky je .sk.
Ako zažalovať cestovnú kanceláriu?
Cestujúci, ktorému nebola vyplatená kúpna cena nezrealizovaného zájazdu sa môže so žiadosťou o zastupovanie v súdnom konaní obrátiť na advokáta alebo priamo na Spotrebiteľské Centrum.
O zastupovanie Spotrebiteľským Centrom môžete požiadať on-line prostredníctvom webovej stránky eSpotrebitel.sk. Na stránke https://espotrebitel.sk si je potrebné najprv zriadiť účet, podľa pokynov doručených na emailovú adresu aktivovať účet a následne cez Súdnu agendu podať žiadosť o zastupovanie v súdnom spore s cestovnou kanceláriou.