Stihol sa vám pokaziť vianočný darček? Poradíme vám ako si ho úspešne reklamovať. Ak, vám darček nesedí alebo nevyhovuje prečítajte si ako a kedy je možné […]
spotrebitelskecentrum-ako-reklamovat-vianocny-darcek-spis3
Stihol sa vám pokaziť vianočný darček? Poradíme vám ako si ho úspešne reklamovať. Ak, vám darček nesedí alebo nevyhovuje prečítajte si ako a kedy je možné darček vrátiť či vymeniť za iný tovar.
Predajcom môžete darčeky vrátiť, no ten si ich od vás vezme späť len vtedy, ak to vopred sľúbil. Žiadne predpisy mu totiž prevzatie predaného tovaru a vrátenie peňazí neprikazujú.
Službu či chybný tovar je obchodník povinný vyreklamovať o čom musí vydať písomné potvrdenie – reklamačný protokol. V ňom je potrebné navrhnúť spôsob vybavenia reklamácie teda, aby si spotrebiteľ uplatnil nárok, čo reklamáciou chce dosiahnuť. V reklamačnom konaní je možné uplatniť iba jeden nárok preto si premyslite čo chcete od obchodníka. Má vec v reklamačnom konaní opraviť, vymeniť za novú? Uspokojíte sa so zľavou z kúpnej ceny alebo vás tovar tak odradil, že chcete vrátenie celej kúpnej ceny? Nezabudnite, že si môžete uplatniť iba jeden nárok a ten je nutné jednoznačne definovať pri uplatňovaní reklamácie. Podľa zákona je predajca reklamáciu povinný vybaviť čo najskôr, najneskôr do 30 dní odo dňa jej uplatnenia.
Chyby alebo vady veci podrobne spíšte a opíšte aj situácie kedy sa prejavujú. Mnoho obchodníkov zanedbáva túto možnosť a napíše do protokolu iba slovom „chyba“. Pri mobilných telefónoch odporúčame popísať aj stav telefónu (nie je poškriabaný, nemá puknutý displej), zapísať do protokolu tzv. EMEI číslo telefónu alebo si spraviť jeho fotografiu pred tým, než mobil na reklamáciu zanesiete. Pri reklamáciách mobilov a podobných zariadení totiž často dochádza k zámene zariadenia či jeho poškodeniu pri preprave.
Reklamácia väčších tovarov ako je nábytok a bielej techniky prebieha zvyčajne tak, že po uplatnení písomnej reklamácie príde servisný technik priamo k vám domov. A ak je tovar poškodený, no môžete ho používať, obchodník vám môže uplatniť primeranú zľavu z ceny tovaru. Pozor však pri zľavnenom tovare. Ak tovar reklamujete pre chybu, za ktorú ste zľavu dostali, reklamáciu obchodník zamietne.
Na zľavnený tovar, ktorý už bol predtým používaný zvyknú dávať obchodníci kratšiu záručnú lehotu, minimálne však 12 mesiacov.
Pri reklamácii netreba výrobok vrátiť v originálnom obale. Niektorý, napríklad sklenený tovar, však treba vrátiť v obale alebo ho vhodne obaliť, keďže bez obalu by sa mohol poškodiť. O tom vás však musí predajca informovať napríklad v záručnom liste či kúpnej zmluve.
Rovnako sa nenechajte odbiť, ak obchodník od vás odmieta prevziať tovar, pretože nie je zabalený v originálnom balení, aj keď to bolo uvedené v podmienkach. Predávajúci je povinný za každých okolností reklamáciu prijať pričom nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.
Obráťte sa na nás so svojimi otázkami prostredníctvom našej on-line spotrebiteľskej poradne na webe spotrebitelska-poradna.sk alebo sa príďte poradiť osobne v roku 2017 v našej poradni v Bratislave, Nitre alebo Humennom.